søndag 25. oktober 2009

Den nye vin

Samtidig som bibelen advarer mot alkohol, fest og fyll finnes det en positiv beskrivelse av vin. Da Jesus gjorde vann til vin var dette den beste vinen.

Men da Jesus døde og sto opp igjen og sendte Den Hellige Ånd startet en ny tid. Det ble gitt en kilde til glede som er langt bedre enn vin, og den har ingen negative bivirkninger, bare postitive. Jeg opplevde selv som tenåring å bli fylt av Den Hellige Ånd, eller åndsdøpt som vi pinsevenner kaller det. Det var en intens boblende glede inne i meg, som en intens forelskelse, og det førte til frimodighet, ny kjærlighet til mennesker rundt meg, og ny kjærlighet til Jesus og hans ord. Og dette nærværet av Den Hellige Ånd er noe som jeg vet finnes inne i mitt hjerte hver dag dersom jeg søker det, og åpner opp for det. Dette er den nye vin. Et merke som ikke fåes kjøpt på den mest utsøkte vingård, men som finnes i bønn til Jesus.

Og når det gjelder alkohol så trenger vi som har fått den nye vin egentlig ikke dette. I den norske kulturen med så mye helgefyll og negative virkninger av alkoholen er det lurt som kristen å være forsiktig med alkohol. Bibelen gir riktignok ikke noe forbud mot alkohol og omtaler som sagt vin også postitivt, men å bruke alkoholen som rus er ikke akseptert i bibelen. Derfor er det for meg riktig å innta en holdning av strengt måtehold, jeg har andre kilder til glede som bobler på innsiden av meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Besøkere siden 31.01.2010